top of page

Schoonhoven Noord

Winkelgebied Albert Plesmanstraat

Een nieuwe waardevolle ontmoetingsplek voor het winkelhart in wijk Noord in Schoonhoven; dat hebben we met dit project gerealiseerd. Het bestaande winkelcentrum kreeg de kans uit te breiden en daarmee heeft het hele winkelgebied aan de Albert Plesmanstraat een integrale revitalisatie gekregen. Wij zijn gevraagd om voor deze revitalisatie een integraal plan te maken. Dat bestaat onder andere uit een nieuwe Lidl met daarnaast 12 appartementen en dagwinkels.


Ons uitgangspunt was om de ‘trekkers’ van het centrum, de Plus en Lidl, visueel met elkaar te verbinden. Zo kunnen de bestaande dagwinkels en kiosken profiteren van de aantrekkingskracht van de twee supermarkten. Tevens hebben we de openbare ruimte opnieuw ingericht, met een plein en nieuwe kiosken, waardoor het nog aantrekkelijker wordt om hier te verblijven.

2022 kolom grijs kruis rechts wit.jpg
Jaar

2023

Opdrachtgever 

Metropool vastgoedontwikkeling

Partners

Van Zanten Bouw , Lidl Bouw & Vastgoed, Gemeente Krimpenwaard

Programma

Nieuwbouw en uitbreiding winkelcentrum, 2200 m2 bvo, Lidl , dagwinkels en 12 appartementen

Thema

winkelcentra, mixed-use, ontmoeten, wonen, retail

Heldere herstructurering

Wij werden gevraagd om een visie te schrijven hoe we hier een sterk winkelcentrum konden creëren. Een winkelcentrum heeft ‘trekkers’ nodig, in dit geval zijn dat de Plus en de Lidl, met daartussen de bestaande dagwinkels en kiosken. Door twee van de drie kiosken te verplaatsen, ontstaan zichtlijnen c.q. verbindingen tussen de twee supermarkten. Deze herstructurering zorgt voor een vernieuwd en sterk winkelgebied.

 

“Het winkelplein moet voor de bewoners, detaillisten en bezoekers waardevol zijn. Een fijne leef- en werkomgeving met een eigentijdse uitstraling, waarin het voorzieningenniveau goed is. Een plek waar je graag komt en die uitnodigt tot ontmoeting.”

Levendig plein

De wens van de gemeente was om een gezellig verblijfsplein te creëren, waar mensen elkaar ontmoeten. Met het verplaatsen van de kiosken en de transparante entree van de Lidl te richten op de dagwinkels en de entree van de Plus ontstaat er ruimte voor dat plein. Daarnaast wordt de parkeergelegenheid ruimer opgezet. Door de juiste positionering van de winkels, bloemist, snackbar en de supermarkten ontstaat er een levendig plein.

 

Zuivere appartementen.

De entree van het gebied wilden we meer aanzicht geven. Dat hebben we gedaan door aan de achterzijde van de Lidl mooi gedetailleerde appartementen te realiseren. Appartementen die zuiver in hun vormgeving zijn. De ruime balkons met robuust metselwerk, de geïntegreerde zonwering zorgen voor een sculpturaal en sereen beeld.

 

Woonkwaliteit

Woonkwaliteit is voor ons het belangrijkste uitgangspunt voor het ontwerpen van woningen. De woonkwaliteit zit hem hier onder andere in de grote buitenruimte en de open uitstraling van de appartementen. De vormgeving van de balkons biedt veel privacy en de flexibele plattegronden geven de bewoners veel keuzevrijheid. Ook hebben we veel aandacht besteed aan de trappenhuizen. Vaak zijn deze onderschikt aan de kwaliteit en zijn het ruimtes waar je niet vrijwillig lange tijd wilt doorbrengen. Wij kiezen er juist altijd voor om de entree van een woongebouw een riant aanzicht te geven. Met veel daglicht, zodat transparantie ontstaat. Dat geeft al een prettig gevoel als je naar binnen stapt; het is bovendien het visitekaartje van waar je woont.

bottom of page